
Tóth Vazul, a Deloitte Zrt. üzletviteli tanácsadási igazgatója
Alapjában véve miért
olyan vonzók az ssc-k a fiatal pályakezdőknek? Egy idő után nem válik számukra
unalmassá, monotonná?
A megosztott
szolgáltatóközpontok mindig is izgalmas állást kínáltak a pályakezdőknek.
Ugyanakkor 2-3 év után a feladatok, jellegükből adódóan, ismétlődővé, a munka
pedig egyhangúvá válhat. Egy ambiciózus, fiatal pályakezdő viszont még ez után
is szeretne fejlődni, új dolgokat megtanulni, s nem leragadni a monoton
folyamatoknál. Ez minden ssc-nél létező kihívás.
A megoldás?
Idei felmérésünk jelentős
előrelépést mutat ebben a kérdésben a 2011-es állapotokhoz képest. A
szolgáltatóközpontok testre szabott karrierprogramokat dolgoztak ki, s ezzel
növelték megtartó erejüket a fiatal kollégák körében. A biztos karrierpálya
pedig akár a fiatal munkaerő itthon tartásának záloga is lehet. Konkrétan 2-3
év után lehetőséget kapnak arra, hogy más területet is kipróbáljanak. Ekkor
nemcsak az számít, ki hogyan tudja ellátni az adott technikai feladatot, hanem
az is, hogy milyen vezetői potenciállal rendelkezik. Ennek megfelelően helyezik
át másik csapatba, ahol továbbfejlesztheti képességeit. Sőt, arra is van
lehetőség, hogy a fiatal az adott nemzetközi cég más szolgáltatóközpontjában
folytassa karrierjét. Vagy az anyavállalatnál, a központban.
Milyen további
motivációra számíthatnak azok, akik hosszabb távra tervezik maradásukat?
A központok mindenképpen
törekszenek arra, hogy jó hangulatú, nyitott, együttműködő munkahelyet hozzanak
létre, ahová a munkatársak szeretnek
bemenni reggelente. Sokan költöznek olyan környezetbe, amely kényelemben és
ellátásban vetekszik a Google legendás főhadiszállásával. A
szolgáltatóközpontok nagyon is jól tudják, hogy a mai fiatal generáció számára
a rugalmas munkavégzés, a kellemes környezet, a munka és a szabadidő egyensúlya
sokkal értékesebb, fontosabb, mint minden egyéb körülmény. Persze, azt sem
szabad elfelejteni, hogy meglehetős verseny van a piacon, s a mintegy 40 ezer
főt foglalkoztató ágazat zömmel pályakezdőket szippant fel. Mindehhez a
versenyképes fizetések is hozzájárulnak.
A nyelvtudás
elengedhetetlen feltétele az ssc-ben való alkalmazásnak. Az angol alapnyelv; de
emellett milyen nyelveket érdemes még tudniuk a pályakezdőknek? Gondolom,
kiszolgálandó régiónként változik.
Attól függ, hogy egy adott
szolgáltatóközpontból hány országot vagy kontinenst szolgálnak ki.
Magyarországnál ez az úgynevezett EMEA, azaz európai, közel-keleti és afrikai
térséget jelenti. Az angol nem kérdés, utána következnek a népszerű nyelvek.
Német, spanyol, francia stb. A következő csoport már egzotikusnak számít, s ide
olyan kis nyelvek tartoznak, mint például a holland, a svéd vagy a portugál.
Hazánkban keresettek lehetnek a szomszédos országok nyelvei is. Itt azok a
határokon túli magyar fiatalok lehetnek előnyben, akik a szlovákot, az ukránt,
a románt, a szerbet, horvátot, szlovént szinte második anyanyelvként beszélik.
Az ssc-k jelentős részében egyébként 10 vagy akár 20 felett van a beszélt
nyelvek száma.
Nálunk az angol mellett
mintha a német lenne még kitüntetett helyzetben…
Igen, mégpedig olyannyira,
hogy az egyik nagy, főként német ügyfeleket kiszolgáló ssc többek között azért
telepítette Pécs mellé egyik egységét, mert számít a környékbeli, magyarországi
német származású fiatalokra. Ők nemcsak a nyelvet, hanem a szokásokat, a
mentalitást is hozzák magukkal.
Azt gondolná az ember,
hogy kizárólag informatikusokat, szoftvermérnököket, programozókat keresnek.
Pedig nem. Milyen esélyekkel pályázhat, mondjuk, egy bölcsész?
Nem feltételnül indul
rosszabb esélyekkel, vannak ugyanis megtanulható folyamatok. Mindössze két
dolgot kell mérlegelni. Egyrészt, miként éli meg, hogy nem bölcsészként
funkcionál. Másrészt, hogy miként tud feloldódni a csapatmunkában, vagy miként
fér össze egy egészen más habitusú közgazdásszal. Egyébként a csapatok
összeállításakor gondosan ügyelnek arra, hogy egyensúlyban legyen a műszakiak,
a közgazdászok és a bölcsészek száma. Mindegyiknek megvan a maga előnye és
hozzáadott értéke. Nyilván előny, ha valaki üzleti szellemet képvisel, ám
elsősorban a munkához való hozzáállást, a feladatra való megtaníthatóságot
értékelik. Ez olyan pálya, ahol 80 százalékban a hozzáállás számít, s csak 20
százalékban az előképzettség. Ugyanakkor mindenkinek fel kell tudnia dolgozni
a
folyamatos megfelelési kényszert. A mérőszámokat ugyanis hozni kell.
Korábban arról beszélt,
hogy az ssc-k versenyeznek a pályakezdőkért. Ettől azért még a fiatalok nem
dőlhetnek hátra, hiszen, mint láttuk, megfelelési kényszer van, s gondolom, a
bejutásért is kell versenyezniük.
A kötelező nyelvtudáson
kívül van még egy-két dolog, aminek meg kell felelni, különben szóba sem állnak
az emberrel. Fontos, hogy a jelentkező legyen nyitott, tudjon együttműködni,
legyen empatikus, tudjon jól kommunikálni. Ez utóbbin természetesen nem csak
azt kell érteni, hogy idegen nyelven meg tudja magát értetni. Hanem azt, hogy
bele tudja magát helyezni, akár másodperceken belül, annak az ügyfélnek a
kultúrájába, mentalitásába, habitusába, akivel éppen beszél. Ezt az empátiát
nagyban segítheti, s mindenképpen előny, ha a reménybeli munkatárs egyetemi
évei alatt hosszabb időt töltött külföldön. Be tudott illeszkedni idegen
környezetbe, tudott teljesíteni, van világlátása, s magába szívott valamilyen,
a hazaitól eltérő kultúrát is.
Szóval ezek a
képességek fontosak?
Igen. Azt ugyanis meg lehet
tanulni, hogy egy folyamatot hogyan kell lemenedzselni. Nem tanulható viszont
az, hogy ha egy folyamat nem működik, azt miként oldom meg, hogyan
kommunikálom, mi a változáskezelési megközelítésem. Ez a lényeg az
állásinterjúkon.