Ha autó és net közül kellene választani, akkor az utóbbi
lenne a nyertes. Az internet ma már az emberi élet olyan nélkülözhetetlen
eleme, mint a levegő, a víz, az élelem és a lakóhely, derül ki a Cisco a
felsőoktatásban tanuló hallgatókra, valamint a 30 éves és ennél fiatalabb
szakemberekre kiterjedő, 14 országot felölelő nemzetközi kutatássorozat idei
jelentéséből.
A jelentés is jól alátámasztja azt a jóslatot, miszerint a
technológia fejlődésével az új, felnövekvő generáció mekkora horderejű
változásokat képes előidézni mind a magánéleti, mind a munkahelyi szokásokban.
A hallgatók 55 százaléka, a munkavállalók 62 százaléka már nem tudná az életét
az internet nélkül elképzelni. Az internet fontosabb, mint a randevú, a
barátokkal együtt töltött idő vagy a zenehallgatás.
Felkészültek egyáltalán a cégek az internetgeneráció
fogadására? Mivel tudják őket motiválni? Milyen technológiával és színes
munkakörnyezettel, mobilitásra való hajlandóssággal tudják elcsábítani és
megtartani azokat a fiatal, tehetséges szakembereket, akik már kétévesen
ügyesebben kezelték az okostelefont, mint szüleik?
Smartphone, a párom
A legfontosabb, napi szinten használt eszköz valóban az
okostelefon. „A jelöltek már a munkaerő-toborzáskor felteszik a kérdést, hogy
milyen informatikai eszközöket használ a cég, és mennyire megengedő a közösségi
média használatában. Fontos nekik a network” – erősíti meg Komár
Balázs, a Randstad munkaerő-közvetítő cég it-fejvadásza. „Egy-két
cégről tudjuk, hogy nem engedik be a mobilt, de általánosságban elfogadják a
munkáltatók, ha saját mobileszközről hívja meg valaki a social netet.”
Vannak olyan tapasztalatok is, hogy több cég még csak addig
jutott el, hogy valamit változtatnia kell. Ilyenkor meglepődött arccal lehet
tudomásul venni, hogy nem engedik a közösségi oldalak használatát vagy akár a
Skype-ot.
Motiválni, de hogyan?
Szerencsére egészen újfajta megközelítéssel áll a munkához a
Facebook-generáció. Munkahelyválasztásukat nagyban befolyásolja, hogy mennyire
érzik jól magukat egy munkakörnyezetben. Nem ritka, hogy egy-két évente
változtatnak, harmincéves korukra 7-10 munkahelyen is megfordultak már.
Sikereket szeretnének elérni, elismerésben részesülni, amilyen gyorsan csak
lehet.
Mivel a virtuális világban nem létezik az, akinek nincsen
saját oldala, érvágásnak számít, ha legalább naponta egyszer nem kúszhatnak fel
a socialra.
Információim szerint a nagyvállalatoknál általában a wifi-t
és az internetet mindenki a saját felelősségére használhatja. De akinek saját
smart eszköze van, az már magasról tesz a vállalati policyra. Talán vállalati
oldalról belátható, hogy 3G-n még mindig jobb szörfölni, mint a cég hálózatán
keresztül, nem?