Eléggé uniformizált az üzleti világ öltözködési stílusa, szigorú szabályoknak kell megfelelnie annak, aki sikert akar elérni. Ugyanakkor öltözködésével mindenki szeretné kifejezni az egyéniségét, szeretne eredeti, naprakész lenni, és lehetőleg olyan ruhákban feszíteni, amilyen senki másnak nincs.

Miután már ismerjük az embertípusokat (lásd az itbridge előző számainak Pre-manager lifestyle rovatát), arra koncentrálunk, hogy a különböző típusokba tartozó embereknek milyen követelményeknek, elvárásoknak kell majd megfelelniük, miután kikerültek a felsőoktatásból. A továbbiakban tehát egy olyan sorozatot nyújtunk át nektek, mellyel felkészítünk titeket, hogy magabiztosak legyetek az üzleti életben, jó legyen a stílusotok, s ha már nagy valószínűséggel többségetek menedzserambíciókat táplál, akkor hogyan viselkedjetek, jelenjetek meg menedzser módjára. Előző számainkban Palencsár Miklós üzletfejlesztési szakember és mentor már eddig is jó adag útravalóval szolgált nektek a nagybetűs Élethez, a továbbiakban is azt szeretnénk, ha tanácsaival időről időre felvértezne titeket. Ebben a lapszámban az öltözködést állítottuk a középpontba.

 

-
 

 

Számít a külső!

Gondolom, sokatokban megfogalmazódott már az a kérdés, hogy vajon mi lesz, ha vége a sulinak. Nem egyszerűek a válaszok, s az a helyzet, hogy nem is lehet általánosítani, hiszen attól függően, hogy a későbbiekben ki milyen területen helyezkedik el, az ott rá váró miliőhöz kell alkalmazkodnia. Csupán egy dolog biztos tehát: maga az alkalmazkodás, ezt nem lehet elkerülni. Palencsár Miklós szerint tetszik, vagy sem, olyan világban élünk, ahol a külső egyre többet számít, s egy menedzser megítélésénél is meghatározó tényező. „Ha sikeresek akarunk lenni, el akarjuk fogadtatni magunkat a menedzser világban cégen belül és kívül egyaránt, akkor ezzel a témakörrel foglalkoznunk kell. Azt is hangsúlyoznám, hogy a külsőségek közötti különbség akkor dönt igazán, amikor a szakmai alap rendelkezésünkre áll. Az öltözködés hozzáadott érték a karrierépítésben, nem pótolhatja a szakmai tudást, még ha sokan ezt így is gondolják! Valahogy úgy foglalnám össze a tapasztalataimat, hogy láttam már ezek nélkül működő sikeres menedzsert, de aki ezeket az elveket megvalósítja, az előbb-utóbb biztosan sikeressé válik mások szemében” – fogalmazott a szakember.

Ez eddig világos is: mindenképpen adni kell a megjelenésre. Csupán az nem tiszta, hogy ehhez mi magunk is kövessünk különböző irányzatokat, divatokat, vagy pedig jobb, ha ezeket mi magunk diktáljuk a többieknek. Utóbbi esetben viszont felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg olyan jó-e az ízlésünk, mint amit magunkról feltételezünk?

Nos, talán az a legjobb, ha először is két részre bontjuk a „leendő menedzserek” fogalmat. Lesznek, akik a „front line”-on dolgoznak, ügyfelekkel tartják a kapcsolatot, kisebb-nagyobb mértékben a cég arcaként. Lesznek a „backoffice”-területen karriert keresők, akiknek elsősorban a belső környezetben kell megfelelniük. „A front line esetében elengedhetetlen a tudatos öltözködés kialakítása, a backoffice esetében pedig erősen ajánlott. Azt szokták mondani, hogy az okos karrierépítő a munkakezdéskor igyekszik megteremteni az »alapot«. Ez azt jelenti, hogy igényes ruhákban látogatja a munkahelyét. Aztán ahogy előrehalad, mindig kiválaszt magának egy-egy követendő példát, trendet, amely – ha az alany okos – csak egy kicsit lő túl a pozícióján, de azért túllő. Aztán elérkezik az az állapot, általában felső vezetőként, amikor érdemes diktálni a trendet, persze itt is oda kell figyelni a nagyokra. Arra is érdemes odafigyelni, hogy külön útvonal érvényes a »casual«, és megint más a »business like« ruházat esetében” – magyarázta Palencsár Miklós.

 

Zarától Burberryig

Palencsár Miklós összegyűjtötte az aktuális öltözködési trendeket.

Hölgyeknél kezdetnek a Zara vagy hasonló kategóriájú üzlet terméke tökéletes lehet. Aztán feljebb lépve egy Promod, a felső vezetői kategóriában pedig a határ a csillagos ég, mindenesetre nem feltétlenül hitelesebb üzletileg egy hivalkodóbb márka.

Az uraknál nehezebb és valószínűleg költségesebb a dolog. Alapnak a Zara szintje itt is működőképes. Öltönyök esetében egy 100 ezer forint körüli darabbal már nem vall szégyent senki. Aztán, ha vezetői pozícióba szeretne jutni valaki, régebben első lépésként a Bosst választottam. Német, megbízható, stabil márka. Ha felső vezetői pozícióról beszélünk, több öltönylehetőség is van. Konfekció esetében 250–300 ezer forint alatt azért kérdések merülnek fel… Innentől kezdve pedig már az üzenet kérdése, hogy ki választja az Armanit, a Zegnat vagy épp a Burberryt. Külföldön pedig még magasabbra helyezik a mércét. Nem ritka, hogy Tom Ford ruházattal találkozom, melynek egy ingje 120–150 ezer forint – átszámolva, hiszen idehaza nem lehet kapni.

Ugyanakkor vannak olyan sztender márkák, amelyekkel mindig biztosra megy az ember, és persze mindig vannak újonnan megjelenők. Kezdő menedzser esetében a jól bevált vonalakhoz nyúlnék, mert az első üzenetnek annak kell lennie, hogy „Helló, menedzservilág, én is közületek való vagyok” – még ha ez fájdalmas is az extravagáns, egyedi vonalat kedvelők számára.

Nagyon fontos, hogy még ha meg is teheti valaki, hogy első napján talpig Burberryben nyomuljon, ne tegye! Sosem mossa le magáról a „Papa megveszi neki” pecsétet, mindig kísérni fogja a karrierjében is.

 

 

Az aktuális trendekről

Már utaltunk arra, hogy mivel az üzleti öltözködés egy meglehetősen uniformizált területnek számít, elkerülhetetlen, hogy határokat kell húznunk a „tilos” és a „szabad” között. Arra gondolok, hogy például nem feltétlenül válik előnyünkre, ha parfümfelhőben vonulunk be a belső tárgyalóba brainstormingolni, vagy ellenkezőleg, ápolatlan külsővel.

„Amit talán a legfontosabb tanácsként tudnék említeni, hogy a munkahely az munkahely! Megvannak az íratlan szabályai. Amiket aztán persze meg lehet szegni olykor-olykor, ha az ember már olyan pozícióban van” – hangsúlyozta a szakember. Szerinte a hölgyekre eléggé jellemző, hogy néha csakis a nőiességükre próbálnak építeni. Miniszoknya, mély kivágású felsők stb. Ezzel egyértelműen beteszik őket a „nem üzletember” kategóriába. A túl sok, hivalkodó kiegészítő szintén elvonja a figyelmet az üzleti jelenlétről. Palencsár Miklós úgy látja, a férfiaknál a kiegészítőkkel szokott gond lenni. „A férfihoz óra illik – írja elő a klasszikus elmélet –, azon kívül semmilyen csüngő-függő dolog nem működőképes” – mondja, de figyelembe kell venni azt is, hogy óriási különbségek vannak még Európában belül is. „Németországban egy fejbúbjáig tetovált, kilőtt fülű, felnyírt fejű üzletembert is elfogadnak. Párizsban a férfiaknál egy gyémánt fülbevaló szinte általános. Magyarországon nem értünk még meg erre a kultúrára, és hiába akarjuk mi az utat törni, biztosan nem egy kezdő fog változtatni a begyepesedett gondolkodáson”.

Azt még külön megemlítenénk, hogy az öltözködés mellett a test karbantartása, építése, a sport szintén nagyon fontos. A fejlettebb országokban nem hiszik el egy felső vezetőről, hogy tud menedzselni egy céget, ha a saját testét nem tudja megfelelően karbantartani. Magyarországon ez még nagyon gyerekcipőben jár, de az új generációnak erre a kihívásra is fel kell készülnie.

Cikk nyomtatása

Diploma, nyelvvizsga nélkül

2013. 11. 18.
Négy végzősből egy azért nem tudja átvenni a diplomáját, mert nincs (elég) nyelvvizsgája. A kormány új tervei szerint eltörölné a kötelező nyelvvizsgát azokon a szakokon, ahol az idegen nyelv ismerete másodlagos.

Rossz gyerekből lesz a jó menedzser

2013. 11. 18.
Szükség lehet fiatal korban egy kis pimaszságra és renitens viselkedésre való hajlamra ahhoz, hogy valaki később érvényesülni tudjon az üzleti világban – állítják kutatók.

Sikeres emberek a jövő nemzedékéért

2019. 02. 18.
Meglazítják a vállalati környezet szorító nyakkendőit az informatikai nagyágyúk hazai képviseleteinek legbevállalósabb vezetői, de sokkal keményebb közeg felé veszik az irányt: középiskolákba.

Felsőoktatás minőségi alapon

2013. 11. 11.
Másfél hónappal ezelőtt a Felsőoktatási Kerekasztal nagy többséggel elfogadta a felsőoktatási stratégiát. Ennek nyomán új finanszírozás, új gazdálkodás, új intézményi besorolás várható. A stratégia lényegi pontjait Bódis József, a Magyar Rektori Konferencia tiszteletbeli elnöke, a Pécsi Tudományegye...