
Hámori Mónika
A diploma után még két évet dolgozott Magyarországon, mielőtt megkezdte volna
doktori tanulmányait az Egyesült Államokban, a három legrangosabb gazdasági iskola
egyikében, ahol hússzoros a túljelentkezés. Kilenc éves kora óta tanul angolul,
szinte anyanyelvi szinten beszéli a nyelvet. A speciális PhD-képzésen elvárták,
hogy komoly kutatási tapasztalattal is rendelkezzenek a jelentkezők, ő három diplomamunkát
írt meg, konzulensként is dolgozott, és a Munkaügyi Szemlében jelentek már meg
publikációi.
Útlevél az összes egyetemre
Magyar diákként a legkönnyebb kijutni az USA-ba. A tandíjat és a megélhetési
költségeket az egyetem fizette. (Ez évi mintegy 48 ezer dollár, most épp több mint 13 millió forint – a szerk.) Az első két év nagyon nehéz volt, mivel lényeges különbség van az amerikai és
a magyar oktatási rendszer között. Ott elvárják a véleményalkotást a diákoktól,
számon lehet kérni egy rossz jegyet a tanáron, és proaktívan kell fellépni, hogy
a pedagógusok bevegyék a hallgatót a kutatásokba. Az első évben reggel 8-tól este
10-ig olvasott, még hétvégén is. Borzalom volt, nagy áldozat, szabadidő semmi.
De az, hogy bekerült a jobbak közé és végül diplomát kapott, mindenért kárpótolta.
Milánóban, Párizsban, Barcelonában, Madridban járt állásinterjúkra, míg végül
Madridban, az amerikai oktatási modellt követő IE Business Schoolban rálelt álmai
lehetőségére, MBA-képzésben mintegy 200 hallgatóval foglalkozhat évente.
Mindig naprakészen
Interaktív módon tanít, prezentáció helyett esettanulmányokat dolgoznak fel.
A hallgatók 52 ezer eurót fizetnek 13 havi képzésért – ezért a hatalmas összegért
hatalmasak az elvárásaik is. Naprakésznek kell lennie a szakirodalomban, a vállalatok
működésében, és nívós órát kell tartania. Teljesen elfogadott, hogy ebben a közegben
nyíltan kritizálhatják a tanárt és panaszkodhatnak rá. Elkényelmesedni nem lehet.
Multikulturális környezetben él, csak a diákok 5 százaléka spanyol, 95 százalékuk
70 országból érkezik. Tíz nemzet is lehet egyszerre a tanteremben, s mindenki
egy kicsit más oktatási módszertanhoz szokott. Egy „ici-picit” nehéz összehangolni
az igényeket, de 15 év alatt már hozzászokott. Évi 80 órát tanít, 80 perces órákat
ad. Ez nem túl sok, de mivel kutatóegyetemen dolgozik, a kutatás teszi ki a legtöbb
idejét.
Hámori Mónika
|
2009: IE Business School, Madrid, professzor
2004: IE Business School, Madrid, professzorasszisztens
2004: The Wharton School, University of Pennsylvania, USA PhD – emberierőforrás-menedzsment
1998–2004: The Wharton School, University of Pennsylvania, USA, kutató és tanársegéd
1997–1998: projektmenedzser
|
|
Azt üzeni a hölgyeknek, hogy az egyetemi tanításnál nincsen jobb munka a világon
ahhoz, hogy a magánéletet és a karriert összehangolhassák. Rugalmasan oszthatja
be az idejét, s már ötkor ott tud lenni két kisfiáért az iskolában. Boldog, hogy
nem egy multinál talpal 12 órát.
Saját sikerrecept
– Szerencse kell, és jókor kell lenni jó helyen.
– Korán kell elkezdeni nyelvet tanulni, és azt anyanyelvi szintre kell fejleszteni.
– Kőkeményen kell dolgozni.
– Folyamatosan fejleszd a belső személyiséged.
– A család adja az egyensúlyt.