Sokat nyom a latban a papírok és a szakmai felkészültség
mellett, hogy mit alakítunk az első találkozón. Sok álláskereső az interjún
való gyenge szereplés miatt marad le egy állásról, pedig alkalmas lenne a
feladatra. Hiába tökéletes a megjelenésünk és magabiztos a viselkedésünk, ha
néhány félresikerült mondattal elrontjuk a kedvező összképet. Ezért nem árt, ha
felkészülten megyünk el egy ilyen beszélgetésre, hiszen a legtöbb esetben profi
„kérdezőbiztosok” várnak. Aki már régi motoros a munkaerőpiacon, tudja ezeket
pontosan. Na de mire számítson az a pályakezdő végzős, aki tapasztalatok nélkül
kopogtat a leendő munkáltatójának ajtaján?
Ha megguglizza az „állásinterjú” szót, mindenféle médium és
megmondó cégek tanácsai és intelmei tárulnak elé: „csináld ezt, öltözz így,
fogj kezet úgy, légy becsületes” stb. Általánosságok. Egy komoly
managerkarriert tervező végzős nem megy túl sokra velük. Már csak azért sem,
mert egyáltalán nem mondható általánosnak az, amilyen pozícióra pályázik. És
általában nem is hr-esek, hanem vérprofi szakemberek várják őt az
állásinterjún, akik feltehetően nem a szakmai affinitás bizonygatására lesznek
kíváncsiak. Papírjaink alapján ugyanis a legtöbb esetben – ha már behívtak
állásinterjúra – megfelelünk a kritériumoknak. Tehát inkább az interjún
tanúsított viselkedésre érdemes koncentrálni, mert jó eséllyel ezt teszi majd
az interjúztató is. Nos, az alábbiakban ehhez szeretnénk némi fogódzót
nyújtani.
A hatodik érzék
|
A legtöbb ember érzelmi lény, döntéseiket is sokszor érzelmi
alapon hozzák, ezért fontos, hogy felismerjük és értelmezni tudjuk beszélgető
partnerünk úgynevezett metakommunikációját (nem szóbeli közléseit).
Mindenkinek megvannak a saját jellemző mozdulatai,
gesztusai, arcmimikája. Aki megtanulja kontrollálni ezeket a sokszor tudat
alatti rezdüléseket, szabályozhatja, hogy mit közvetít magáról – például egy
állásinterjú során, ahol fontos többletinformációhoz juthat arról is, hogy az
asztal túlsó oldalán mit gondolnak az addigi teljesítményéről. Ha jól ismerjük
a szavak nélküli kommunikálás eszközrendszerét, tudatosan használhatjuk, és
egyszerűbbé, egyértelműbbé válik a kapcsolatrendszerünk, hamarabb és
pontosabban fogjuk érteni egymást. Az állásinterjú során az interjúztató
metakommunikációs jelzéseiből megérthetjük, hogy mennyire sikerült a meggyőzés,
szükség esetén kiegészítéseket, korrekciókat tehetünk.
|
|
Add önmagad!
Nem győzzük hangsúlyozni, mennyire fontosak az egyes
embertípusok közötti különbségek – vagy hasonlóságok –, a különböző
szituációkban tanúsított viselkedésminták. Ilyen szituáció lehet egy állásinterjú
is, ahol a legfontosabb az, hogy magunkat adjuk, hiszen nem álarcosbálba
igyekszünk, hanem leendő munkahelyünket szeretnénk megkaparintani.
A legjobb, legbiztosabb stratégia a becsületesség. Ne
mondjunk hosszabb munkatapasztalatot, szakmai gyakorlatot, mint amennyi
valójában van, ne említsünk olyan tudást, amellyel nem rendelkezünk. Az
interjúztató kérdéseire mindig konkrét választ adjunk, lehetőség szerint
tényeket mondjuk, ne kenjük el, ne lebegtessük a válaszainkat. Próbáljunk meg
magabiztosak lenni, még akkor is, ha ebben a helyzetben nem könnyű nyugodtnak
látszani.
A magabiztosság elsősorban arra vonatkozik, hogy tudjuk, mit
akarunk, mi a szakmai célunk, miért jelentkeztünk éppen az adott céghez.
Viselkedjünk és beszéljünk úgy, ahogyan ezt a mindennapi életünkben tesszük. Ha
mást akarunk mutatni, mint amilyenek valójában vagyunk, ez nagyon hamar kiderül
– tehát nem éri meg! Ezen az állásponton van Palencsár Miklós business
mentor is, aki maga is számos állásinterjún van már túl – mint interjúztató.
Szerinte fölösleges ámítani az interjúztatókat, mert az a legtöbb esetben úgyis
a „vesénkbe lát”. Viszont az őszinteséget általában nagyra értékelik. (Gondold
el: te legföljebb a 3–5. alkalommal vagy interjún, az interjúztató pedig
minimum tíz, de lehet, hogy több száz „meneten” van túl… – a szerk.)
„A mostani felvételizők nincsenek könnyű helyzetben.
Legalábbis ha profi céghez mennek, ahol profik az interjúvoltatók. Ha csak
abból indulok ki, hogy a cv-t félredobva, a beszélgetésre koncentrálva 5 perc
alatt szinte egészen pontosan felmérjük az embertípusát a jelentkezőnek,
felesleges minden szerepjáték” – magyarázza a szakember, hozzátéve, hogy sok
esetben már egy születési dátumból meg tudják határozni, melyek azok a
területek, ahol biztosan jó, és melyek azok, ahol biztosa rossz lenne az adott
jelölt. A leginkább haladó szellemű nemzetközi cégeknél a külföldi központokban
már alkalmazzák ezt a módszert.
Ne szólj szám…
|
Felmérték, hogy a kommunikáció verbális elemei a közlések 35
százalékát, míg a non-verbális kommunikáció elemei a 65 százalékát teszik ki.
Tehát a szóbeli üzenetek a személyes kommunikáció kisebb részét alkotják. A
szavakat, mondatokat többnyire non-verbális jelzések gazdag árama kíséri, mely
alátámasztja, módosítja, vagy éppen teljesen felváltja a verbális üzenetet.
Nemcsak az a fontos, hogy mit mondunk – talán még fontosabb, hogyan fejezzük ki
a mondanivalónkat. A nem szavakkal való közlés nem szándékos és nem tudatos
közlésmód. A szavak az információ átadását szolgálják, a mimika, a testtartás,
a gesztusok pedig a beszélő érzelmeit fejezik ki.
|
|
Hr-esek kedvence
Minden alól van kivétel. Attól függően, hova megyünk
dolgozni, lehet, hogy mégis belefér egy kis szerepjáték – persze csak módjával.
Kisebb hazai vállalatnál érdemes a fentieket szem előtt tartani. Viszont ha egy
nemzetközi multi egyik állására pályázunk, jobb az esélyünk arra, hogy apróbb
füllentéseket észre sem vesznek majd a hr-esek. Persze butaság volna azt
állítani, hogy az egyik opció jobb lehet a másiknál. Palencsár Miklós szerint
sokkal inkább arról van szó, hogy a hr-asszisztensek zöme még nincs tisztában
a
legújabb nemzetközi elemző rendszerekkel – ezért lehet némelyiküket megvezetni.
Ezért is fontos, hogy pontosan tudjuk, kivel állunk szemben.
Ha nem kiemelt pozícióra pályázunk – márpedig végzősként
általában nem –, akkor igen nagy esély van arra, hogy emberközpontú
interjúztatóval találjuk szemben magunkat. Olyannal, aki – hogy, hogy nem – a
saját embertípusához közeli attitűdöket keresi majd a pályázóban, mondja a
szakember. Tehát ilyen esetben próbáljunk meg minél „emberközpontúbban”
viselkedni mi is – tanácsolja a mentor. „Nagyon vigyázni kell a dominanciánk
megmutatására, mindenképp fel kell készülni arra, hogy visszafogjuk magunkat,
mert bár maga a cég hiába keres valóban határozott manager jelöltet, „Évike” el
fog bennünket kaszálni. A túlzott professzionalizmussal ugyanez a helyzet.
Tehát próbáljuk fel az emberközpontú álarcot” – tanácsolja a business mentor.
Itthon vagy
külföldön?
Az eddigiekből jól látható, milyen fontos az embertípusok
kérdése egy állásinterjú esetében. Viszont mi a helyzet akkor, ha külföldön
kell magunkat „el(ő)adni”? Feltehetően minden, karrierje kezdetén lévő fiatal
feltette már magának ezt a kérdést. A dolog azért is érdekes, mert míg idehaza
nem feltétlenül nézik meg a származást, külföldön nagyon is sokat számít.
De milyen egy magyar szakember megítélése külföldön?
Palencsár Miklós számos országot megjárt, és úgy látja, általánosságban pozitív
a megítélésünk. „Akárki is állítja az ellenkezőjét, a magyar szakembereket
nagyon szeretik külföldön. Egy magyar külföldön teljesíteni akar, és a
külföldiek ezt látják. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy a magyar mivoltuk
miatt »kisebbségi komplexussal« indítanak. Nagyon fontos, hogy ezt felejtsük
el!” – hangsúlyozza a business mentor. Mint mondta, nemcsak mi lehetünk büszkék
tudósainkra és az általuk elért tudományos eredményekre, de mindennek bizony
nemzetközi visszhangja is van, amely alapvetően pozitív színben tünteti fel a
magyar munkavállalókat. Származásunkat tehát érdemes kiemelni, hiszen az
interjúztató is kíváncsi lesz rá, hogyan kezeljük a magyar mivoltunkat. A
nemzeti hovatartozás kérdésének tisztázását és a nyelvi különbségeket
leszámítva egyébként pedig semmiben nem tér el egy külföldi állásinterjú egy
hazaitól. Palencsár Miklós szerint nagyjából ugyanazokat a sablonokat
használják az interjúztatók, mint Magyarországon.
Annak, aki szeretne alaposabban tájékozódni az
embertípusokról, a kiadónk által nemrég kiadott, „3B – viselkedés alapú üzleti
stratégia” című könyvet ajánljuk.